نویسندگان:
مهران اسماعیلی1 ، باقر حسنوند2 ، صبا حسنوندی3 ، محبوبه خیری4 ، آذر محمدی5 .1دانشگاه شهید بهشتی
2دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
4کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
5دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جهتگیری مذهبی، هوش هیجانی و هوش معنوی با سلامت روانی در دانش آموزان بود جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان شهر کرج بودکه در سال تحصیلی 1392 1391 مشغول به تحصیل بودند بر همین اساس تعداد 354 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 180 دختر و 174 پسر انتخاب شدند دانشآموزان پرسشنامههای جهتگیری مذهبی، سلامت عمومی، هوش معنوی 24 SISRI 24 و مقیاس رگههای فراخلقی TMMS را تکمیل نمودند جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون استفاده شد نتایج نشان داد بین جهتگیری مذهبی درونی و سلامت روانی، رابطه مثبت و بین جهتگیری مذهبی درونی و مشکلات جسمانی، اضطراب مشکلات اجتماعی و افسردگی رابطه منفی وجود دارد همچنین بین جهتگیری مذهبی بیرونی و سلامت روانی رابطه منفی اما بین جهتگیری مذهبی با مشکلات جسمانی، اضطراب، مشکلات اجتماعی و افسردگی رابطه مثبت وجود دارد همچنین بین هوش هیجانی و سلامت روانی، رابطه مثبت و بین هوش هیجانی و مشکلات جسمانی، اضطراب، مشکلات اجتماعی و افسردگی رابطه منفی دیده شد علاوه بر این بین هوش معنوی و سلامت روانی، رابطه مثبت و بین هوش معنوی و مشکلات جسمانی، اضطراب، مشکلات اجتماعی و افسردگی رابطه منفی وجود دارد p=0/001 بنابراین آموزشهای عنوی و مذهبی به دانش آموزان میتواند به افزایش سلامت روان آنها کمک کند