نویسندگان:
سارا آمایه1 ، زهره اسمعیلی2 ، احمد احمدی3 .1دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
2استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
3دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
چکیده فارسی: در این پژوهش به شناسایی عوامل مؤثر در گرایش دانشآموزان به ارزشهای اخلاقی و مذهبی و عوامل مرتبط با آن پرداخته شده است روش تحقیق حاضر پیمایشی مقطعی و جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان دختر و پسر سالهای اول، دوم، سوم و پیش دانشگاهی دبیرستانهای شهرستان دهلران استان ایلام هستند که در سال 1392 1393 مشغول به تحصیل میباشند در این بررسی از روش نمونهگیری طبقه ای استفاده شده که پرسشنامه روی 340 دانش آموز دختر و پسر اجرا شد بهمنظور تحلیل دادهها از میانگین، انحراف معیار، اولویتبندی گویهها و آزمون معنیداریt استفاده شد که تجزیه دادهها توسط نرم افزارSPSS v:21 00 انجام گردید نتایج نشان داد که متغیرهای پذیرش اجتماعی ارزشهای اخلاقی و مذهبی، پایبندی معلمان به این ارزشها، پایبندی دوستان به این ارزشها، پایبندی والدین به این ارزشها، انتظار فایده این ارزشها با گرایش آنها به ارزش های اخلاقی و مذهبی همبستگی مثبت و معنیداری داشته که بیشترین همبستگی مربوط به پایبندی والدین و انتظار فایده ارزشها به ترتیب با ضریب همبستگی 0/46و0/43 بوده است بین متغیرهای پایگاه اقتصادی اجتماعی والدین و احساس محرومیت نسبی دانشآموزان با گرایش آنها به ارزشهای اخلاقی و مذهبی همبستگی منفی و معنیداری وجود داشته است لذا پیشنهاد میشود که والدین، معلمان و مدیران بر دوستیابی دانشآموز نظارت و نیازهای اجتماعی و اقتصادی آنان را برطرف کنند تا اصول اخلاقی و مذهبی به عنوان ارزشهای مثبت در وجود دانشآموزان نهادینه گردد