نویسندگان:
عباس رحیمی نژاد1 ، فاطمه سادات بیطرفان2 .1دانشگاه تهران
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه کاشان
چکیده فارسی: یکی از مهم ترین شروط یادگیری، انگیزش است امروزه در نظام های آموزشی کشورهای مختلف و به ویژه کشور ایران، فقدان یا کمبود انگیزه در فراگیران و حتی در معلمان، به یکی از معضلات بزرگ آموزشی تبدیل شده است راهکارهای زیادی برای ایجاد یا تقویت انگیزش تحصیلی فراگیران وجود دارد؛ اما یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین این راهکارها، مسئله انتظارات معلم از دانش آموزان است انتظارات مثبت معلمان از فراگیرانشان می تواند نقش مهمی در ایجاد و یا تقویت انگیزش آنان در محیط های آموزشی ایفا کند انتظارات مثبت، سبب شکل گیری تصور مثبتی از خود پنداره در دانش آموزان شده و موجب بالا رفتن سطح انگیزش و نیز انگیزش پیشرفت در آنان می شود؛ ویژگی مهم این انتظارات، این است که از یک موقعیت به موقعیت های مشابه، قابل تعمیم و انتقال هستند بنابراین، هدف اصلی این مقاله، بررسی نقش انتظارات معلم در ایجاد و تقویت انگیزش فراگیر با استناد به پژوهش های انجام گرفته در این زمینه می باشد