نویسندگان:
علی بهاری1 ، امیر یوسفی2 .1دانشگاه خوارزمی، گروه روانشناسی بالینی
2دانش آموخته ی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
چکیده فارسی: یکی از اهداف نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، پرورش انسانهایی مسئولیت پذیر و دارای حس مشارکت اجتماعی است لذا آموزش مسئولیت پذیری به کودکان و نوجوانان از جانب والدین و مسئولین مدرسه می تواند به تربیت بزرگسالانی مسئول و خدمتگزار در آینده منجر شود روش تحقیق به کار رفته در پژوهش حاضر، توصیفی اسنادی و کتابخانه ای می باشد پژوهش حاضر به بررسی پذیرش مسئولیت اجتماعی در کودکان و نوجوانان می پردازد، و به نقش مهم خانواده و مدرسه در مسئولیت پذیری کودکان و نوجوانان اشاره می کند بررسی اصول پرورش حس مسئولیت پذیری، انواع مسئولیت پذیری، ابعاد مسئولیت پذیری و راه های ایجاد حس مسئولیت پذیری در محیط خانه و مدرسه از اهم مطالب این مقاله می باشد