نویسندگان:
اصغر مینائی1 ، ریحانه گل محمدی2 .1استادیارگروه سنجش و اندازه گیری (روانسنجی) دانشگاه علامه طباطبائی
2کارشناسی پیوسته رشته آموزش ابتدایی مرکز شهید باهنر تهران ورودی ۹۸
چکیده فارسی: با روند رو به رشد و عصر بمباران اطلاعاتی کنونی ، خطرات و آسیب های فراوانی نیز در کنار تمامی پیشرفت ها ، دیده می شود که عمده ترین آنان برای رده سنی تعلیم و تربیت ابتدایی است یکی از این مهم ها ، عبرت آموزی از گذشته ، مقایسه با حال و برنامه ریزی هدفمند برای آینده است از این رو، هدف پژوهش حاضر، آسیب شناسی آموزش تاریخ در آموزش و پرورش و ارائه راهکارهای برون رفت از آن هاست روش تحقیق در این پژوهش ،کیفی و توصیفی تاریخی مروری و از نوع مطالعات اسنادی و تطبیقی است جامعه آماری مورد مطالعه ، شامل بررسی تطبیقی و منسجم مجموعه مطالعات پیشین انجام شده و استنتاج راهکارهای بدیع و نو است ابزارها و روش های گردآوری داده های آن شامل بررسی اسناد ، مدارک سازمانی و قانونی ، کتب تاریخ و مرتبط با موضوع پژوهش ، می باشند نتایج ، حاکی از آن است که آموزش درس تاریخ ، با چالش ها و آسیب های فراوانی از جمله به کارگیری روش ها و شیوه های نامناسب تدریس ، عدم بیان واقعیات و رو به روست ؛ بنابراین باید برای برون رفت از آن ها ، برنامه ریزی منسجمی را مد نظر داشت برگزاری جلسات هم اندیشی با حضور متخصصین ، تحلیل محتوای هدفمند ، یاددهی – یادگیری فعال و پویا و مواردی چند از این مهم ، به عنوان راهکارهای برون رفت از آسیب های نام برده شده ، مطرح است