نویسندگان:
علیرضا رفیعی1 ، امیر زرخانی2 ، حمیدرضا بهمنی نیا3 ، امین محمودی حاجلاری4 .1دانشگاه اصفهان
2آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش خوی، آذربایحان غربی، ایران
3آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش خوی، آذربایحان غربی، ایران
4آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش خوی، آذربایحان غربی، ایران
چکیده فارسی: حضور فعال و مستمر دانش آموزان در مدرسه، عنصری حیاتی برای فراگیری تحصیلی و رشد و توسعه فردی و اجتماعی آنها محسوب می شود غیبت مکرر و مستمر از کلاس درس، نه تنها مانع پیشرفت تحصیلی دانش آموز می شود، بلکه پیامدهای منفی متعددی را در زمینه سلامت روان و روابط اجتماعی آنها به دنبال خواهد داشت مطالعات متعدد نشان داده است که غیبت مستمر در دانش آموزان با بروز مشکلات روانشناختی و اجتماعی متعددی از جمله اضطراب، افسردگی، افت عزت نفس، انزوا، و در نهایت، تمایل به ترک تحصیل مرتبط است این امر نه تنها آینده تحصیلی و شغلی دانش آموز را به مخاطره می اندازد، بلکه سلامت روان و انسجام اجتماعی جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد درک عمیق و آسیب شناسی علل و پیامدهای غیبت مستمر در دانش آموزان، گامی کلیدی در جهت یافتن راه حل های مناسب برای حل این معضل آموزشی و اجتماعی است این مقاله به بررسی پیامدهای روانشناختی و اجتماعی غیبت مستمر در دانش آموزان می پردازد در این مقاله، پس از ارائه تعریفی از غیبت مستمر و بیان آمار و ارقام مربوط به آن، به بررسی علل و عوامل زمینه ساز غیبت مستمر از جمله مشکلات فردی، خانوادگی، و آموزشی پرداخته می شود سپس، پیامدهای روانشناختی و اجتماعی غیبت مستمر در دانش آموزان با تفصیل شرح داده خواهد شد در نهایت، راهکارهای پیشگیرانه و مداخله ای برای حل معضل غیبت مستمر در دانش آموزان ارائه می شود