نویسندگان:
رضا رزاقی1 ، حکیمه صمدزاده2 ، فریده نعیمی راد3 ، فاطمه امیدیان4 ، منیره امیدیان5 .1سازمان بهزیستی کشور
2کارشناسی ریاضی کاربردی دانشگاه پیام نور مرکز سمنان
3کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه کومش
4کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور مرکز سمنان
5کارشناسی حقوق دانشگاه پیام نور مرکز سمنان
چکیده فارسی: در دهه های اخیر، تکنولوژیهای نوین با پیشرفتهای چشمگیر خود، جوامع را به سرعت به سوی یک عصر دیجیتالی و فناورانه رهنمودهاند این پیشرفتها تاثیرات عمیقی بر تمامی جنبه های زندگی انسان اعم از اقتصاد، اجتماع، بهداشت، و آموزش داشتهاند در مواجهه با این تحولات فراگیر، حوزه آموزش و پرورش نیز از تکنولوژیهای نوین به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند برای بهبود فرآیند آموزش و یادگیری بهره برده است از رایانه ها و تبلتها گرفته تا نرم افزارهای آموزشی پیشرفته و پلتفرمهای آموزشی آنلاین، فناوریها به معلمان ابزارهایی ارزشمند برای ترتیب و انتقال محتوا و تجارب آموزشی به دانش آموزان ارائه داده اند با این وجود، علیرغم پتانسیلهای بیشماری که فناوریهای نوین در حوزه آموزش دارند، پیادهسازی و بهرهبرداری موثر از آنها در کلاس درس چالشهای بزرگی را به همراه داشته است یکی از عوامل مهم در موفقیت این فرآیندها، آمادگی و توانمندی معلمان برای بهرهگیری از این فناوریهاست معلمان به عنوان ارتباط مستقیم با دانش آموزان و ارائهدهندگان محتوا در محیط آموزشی، نقش بسیار مهمی در تعیین میزان موثر بودن استفاده از فناوریها در آموزش دارند در این مقاله، ما تلاش میکنیم تا به بررسی و تحلیل چگونگی آمادگی معلمان برای بهره گیری از فناوریهای نوین در کلاس درس بپردازیم این مقاله به مسائل مهمی میپردازد از جمله تاثیر توانمندی معلمان در استفاده از فناوریها بر کیفیت و کارآیی آموزش و یادگیری، عوامل موثر بر آمادگی معلمان در این زمینه، چالشهای موجود، و راهکارهایی برای توسعه آمادگی معلمان جهت بهرهگیری بهینه از فناوریهای نوین ارائه میدهد این مقاله با ارائه تحلیلی جامع و اطلاعاتی بهروز، توانمندیهای معلمان را در جهت انتخاب و استفاده از فناوریهای نوین در کلاس درس تقویت میکند و در پیشبرد فرآیند آموزش و یادگیری در دوران فناورانه به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت تاکید دارد