نویسندگان:
آلا قپانچی1 ، ثریا آسیان2 ، فرخنده اندیشه3 ، فرشاد بینا4 ، حمزه اندیشه5 .1مرکز مشاوره دانشگاه تهران
2آموزگار
3آموزگار آموز ش و پرورش
4آموزگار آموز ش و پرورش
5آموزگار آموز ش و پرورش
چکیده فارسی: شناسایی استعدادها و ایجاد شرایط لازم برای شکوفایی دانش آموزان در زمینه های مختلف مسئولیت سنگینی است که آموزش و پرورش باید آن را به انجام برساند در این راه نقش معلمان برجسته است که باید با پژوهش هایی که انجام می دهند به روش های نوین دست یابند تا دانش آموزان را به سمت موفقیت راهنمایی کنند یکی از این پژوهش ها درس پژوهی است، درس پژوهی در واقع یک رویکرد توسعه حرفهای است که در آن معلمان با یکدیگر در تدوین طرح درس، طراحی آموزشی، اجرا و عملیاتی کردن همه عناصر یاددهی یادگیری مطابق با هدف های برنامه درسی مشارکت میکنند پژوهش حاضر به عنوان آموزش درس دوستان ما از کتاب فارسی دوم در سال تحصیلی ۱۴۰۲ انجام گرفت که پس از نگارش طرح درس ها و اجرای آنها، نتایج مورد بررسی قرار گرفت دریافتیم آنچه که باعث یادگیری این درس می شود استفاده از راهبرد هایی مانند: داشتن کلاس شاد و جذاب، استفاده از نمایش در حین تدریس، تطابق درس با زندگی واقعی دانش آموزان، فراهم کردن فضای رمزآلودجهت ایجاد انگیزه دانش آموزان، همکاری کردن اولیا با معلمان برای فراهم کردن امکانات، گروهبندی کردن دانش آموزان به صورت تصادفی، استفاده از روش بحث گروهی