نویسندگان:
مریم فلاحت پیشه بابلی1 ، سلیمان پریشانی2 ، زیبا نصرتی3 ، بهادر قاضی نیکو4 ، هاجر جعفری بیدرونی5 .1پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی
2۱ کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
3۱ کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
4۳ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
5۴ کارشناسی زبان و ادبیات فارسی
چکیده فارسی: ایجاد تفکر انتقادی که جزء جدایی ناپذیر هر نظام آموزشی است، را می توان از اهداف اساسی تعلیم و تربیت در سطح جهانی دانست به دلیل آن که گرایش افراد به تفسیر اطلاعات در یادآوری اطلاعات نیز تاثیر می گذارد؛ اتخاذ روش هایی که انگیزه و علاقه دانش آموزان را تقویت کرده و با ایجاد چالش در فرآیندهای فکری، منفعل و محتاط بودن را به تبادل نظر و تفکر فعال تغییر دهد، امری ضروری است در اغلب مدارس فقط بر مهارت های خواندن، نوشتن و حساب کردن تاکید می شود؛ درحالی که این مهارت ها ذاتا دارای ارزش نیستند و در تعلیم و تربیت تهی از فضیلتند هدف این تحقیق مروری، بررسی اهمیت و راههای پرورش تفکر انتقادی در دانش آموزان است یکی از اهداف اساسی تعلیم و تربیت در سطح جهانی نیز ایجاد تفکر انتقادی است آرزوی دیرینه هر جامعه ای پیشرفت و تعالی افراد آن جامعه و داشتن شهروندانی فرهیخته و اندیشمند است و بدیهی است هر پیشرفتی در زمینه های مختلف از جمله فرهنگی ،اقتصادی ،اجتماعی ،سیاسی مستلزم افرادی مبتکر و خالق می باشد که بتوانند تصمیمات صحیح اتخاذ نمایند و برنامه ریزی صحیح داشته باشند واین منوط به وجود نظام های آموزش و پرورش فعال وپویاست