نویسندگان:
فرشته میرزاده کوهشاهی1 ، هستی پردل2 .1دانشگاه سمنان
2کاردانی حسابداری؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
چکیده فارسی: آلاینده های محیطی میتوانند باعث مشکلات سلامتی مانند بیماریهای تنفسی، بیماریهای قلبی و برخی از انواع سرطان شوند استانداردهای آموزشی در مناطقی که منابع سیستم زیست محیطی کافی ندارند، دشوارتر است معلمان مدارس در مناطقی که منابع محیطی زیستی ضعیفی دارند باید از روانشناسی سالم برخوردار باشند تا به منظور ارتقای بیشتر سطح تدریس مدارس ابتدایی در مناطق با منابع زیست محیطی ضعیف و آموزش بهتر ارائه شود این پژوهش برای پاسخ به این سئوال اصلی هستیم که خدمت معلمان مدارس در مناطقی که از لحاظ زیست محیطی ضعیف هستند دارای چه پیامدهایی است و راهکارهای برون رفت از این چالش کدامند؟، مقاله حاضر، از روش توصیفی تحلیلی استفاده میکند ابزار تحقیق نیز بدین شرح بوده است که، ابتدا منابع کتابخانه ای و اینترنتی نظیر پایگاه های ساینس دایرکت، اسکوپوس، گوگل اسکولار، مگیران، ایرانداک و پایگاه علمی جهاد دانشگاهی SID، مورد جستجو و مطالعه قرار گرفته، سپس با تحلیل مطالعات انجام شده و تدقیق و تبیین آنها شاخصهای اصلی احصاء میگردد نتایج نشان داد، معلمان مدارس ابتدایی در مناطقی که منابع محیطی ضعیفی دارند، با فشار روانی آموزشی زیادی مواجه هستند بهداشت روان معلمان مدارس در مناطقی که مشکلات زیست محیطی ضعیفی دارند، یک دغدغه در سیاست عمومی است و تاثیر اقدامات برای کاهش این مشکلات، آگاهی را نسبت به این موضوع افزایش داده است پیشگیری از سلامت روان ضعیف و حمایت از سلامت روانی مثبت باید مبتنی بر شواهدی باشد که درک کند چه عواملی بر سلامت روان معلمان تاثیر میگذارد این بررسی طیف وسیعی از متغیرها و مکانیسمهایی را نشان داد که ممکن است چگونگی تاثیر آنها بر بهداشت روان و افزایش خطر سلامت روان ضعیف در بین معلمان مدارس در مناطقی که دارای مشکلات زیست محیطی هستند، را توضیح میدهد در پایان راهکارهایی در این زمینه ارائه شده است