نویسندگان:
زهرا عبدخدایی1 ، کژال گل محمدی2 ، میرنجات نوروزی3 .1دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
2فرهنگی آموزش و پرورش
3فرهنگی آموزش و پرورش
چکیده فارسی: به اعتقاد بسیاری از جامعه شناسان، شکاف میان جامعه شناسی آموزش و پرورش جدید و آموزش و پرورش سنتی، نوعی تغییر پارادایم یا انقلاب در جامعه شناسی محسوب می شود اگرچه نخستین نشانه های پیدایش رهیافت جدید به آغاز اصلاحات مدرسه در دهه ۱۹۹۰ در انگلستان برمی گردد اما اغلب چنین گفته می شود که ظهور کامل آن رهیافت در اوایل دهه ۱۹۷۰ رخ داد پیش از این جامعه شناسی آموزش و پرورش در انگلستان به شدت متوجه مساله عدالت اجتماعی و اتلاف استعدادها در مدرسه بوده و تحت تاثیر چارچوب کارکردگرایی ساختاری پارادایم قدیم قرار داشت