نویسندگان:
غلامعلی افروز1 ، یوسف مرادنیا2 ، سجاد مرادی زاده اول3 .1استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2عضو گروهای علمی مراکز آموزشی و یگانی آجا کارشناس ارشد مدیریت دفاعی فرمانده گروه پدافند هوایی بهبهان
3عضو گروهای علمی مراکز آموزشی و یگانی آجا کارشناس کنترل و فرماندهی رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات پدافند هوایی بهبهان
چکیده فارسی: تجربه گروهی سربازان در محیط پادگان با مجموعه پیچیده ای از تجارب و تعاملات همراه بوده و در صورت سازنده بودن، آثاری همچون توسعه سرمایه انسانی را در پی داشتهو در غیر این صورت می تواند در قالب موانع مشارکت، تعامل آزاد آنان را مسدود نماید از جمله این موانع وجود دوگرایی هایی میباشد که سربازان فرهنگ ها و قومیت ها به دلایل مختلف و از جمله ضعف در احترام نسبت به فرهنگ یکدیگر از هم جدا مانده و از مشارکت اجتماعی و سهیم شدن در تجارب دو جانبه محروم می گردند تحقیق کیفی حاضر به روش قوم نگاری در سطوح برنامه درسی پنهان از نظر سیلورو الکساندر و با هدف بررسی وضعیت احترام به تنوع فرهنگی در الف تعامل سربازان با یکدیگر، ب تعامل سربازان با فرمانده و ج محیط و فضا و با مطالعه یکساله برروی ۴۰ نفر از سربازان پایگاه های بهبهان انجام گردیده است یافته های تحقیق که با استفاده از ابزارهای متنوع کیفی شامل اتوبیوگرافی، مشاهده، مصاحبه، یادداشت برداری، ژورنال نویسی، ضبط صدا، فیلمبرداری و بررسی مستندات به دست آمده اند، حاکی از آن است که سربازان تجارب متفاوتی را در فرایند خدمت خود در مورد فرهنگ و قومیت شان به دست آورده اند که محققان از طریق تحلیل محتوایی آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند