نویسندگان:
ابوالفضل فرید1 ، منصوره عرب زوزنی2 ، شیما علی مرادی3 ، مریم عرب زوزنی4 .1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2کارشناس علوم تربیتی، آموزگار پایه اول، شهرستان خواف آموزش و پرورش شهرستان خواف
3کارشناسی علوم تربیتی، آموزگار پایه دوم، شهرستان تایباد آموزش و پرورش شهرستان تایباد
4دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی ،دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی تربت حیدریه ، واحد امام خمینی ره
چکیده فارسی: سلامت یکی از مهم ترین نعمت هایی است که هر انسان میتواند از آن بهره مند باشد با این وجود افراد زیادی هستند که از این نعمت برخوردار نیستند و به مراقبت جهت بازگرداندن سلامتی یا حفظ وضعیت فعلی خود نیازمندند پژوهش حاضر به دنبال افزایش اطلاعات دانش آموزان در زمینه خود مراقبتی می باشد خودمراقبتی ، گام اول سلامت است گام اول سلامت ، همین است که ما یاد بگیریم خودمان از خود مراقبت کنیم بین ۶۵ تا ۸۵ درصد از مراقبت هایی که به سلامت ما منجر میشود، محصول همین خودمراقبتی است ؛ یعنی فعالیت هایی که خود یا خانواده مان برای حفظ یا ارتقای سلامت مان، پیشگیری از ابتلای مان به بیماری ، درمان بیماری یا کاهش عوارض آن انجام میدهیم دراین مقاله از روش مصاحبه ، پرسشنامه و مشاهده رفتار استفاده شده است در بخش نخست به معرفی خودمراقبتی پرداخته شده است سپس به معرفی انواع خودمراقبتی از جمله خودمراقبتی جسمانی ، روانی ، معنوی و پرداخته شد و همچنین در این پژوهش به روش ها و فنون شناختی ، ارتباطی ، عملی که به خودمراقبتی اشاره دارند، مورد بحث قرار گرفت در ادامه راهکار هایی برای معلمان و والدین ، با توجه به رابطه عمیق معلم و شاگردی و نقش معلم در شناسایی مشکلات دانش آموزان، ارائه داده شد دراین مقاله قصد داریم با استفاده از روش های متنوع به آموزش اصول خودمراقبتی به دانش آموزان بپردازیم