نویسندگان:
محمد صادق مهدوی1 ، توانا حسنی2 ، حسین تربتی نژاد3 ، برهان علیمرادی4 .1دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، دامغان
3عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان گلستان، پردیس امام خمینی ره گرگان، ایران
4کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، آموزگار آموزش و پرورش، پاوه
چکیده فارسی: با توجه به اهمیت دوره های ضمن خدمت در عملکرد و کارایی معلمان و نیز تاثیر فن آوریهای نوین بر جنبههای مختلف عملکرد شغلی معلمان، هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی دوره ی آموزش ضمن خدمت مهارتهای هفت گانه ICDL بر پذیرش فناوری معلمان منطقه ی باینگان بود این پژوهش از نوع پیمایشی و طرح به کار رفته در آن از نوع مطالعه ی علی مقایسه ای بود در این پژوهش، جامعه ی آماری شامل کلیه معلمان همه ی مقاطع منطقه ی باینگان در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ بود که با توجه به محدود بودن جامعه ۲۴۶ نفر از روش سرشماری استفاده شد ابزارهای پژوهش عبارت بود از پرسشنامه استاندارد پذیرش فناوری دیویس جهت تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و روش تحلیل واریانس چند متغیری MANOVA استفاده شد نتایج تحلیل دادهها نشان داد که در گروه معلمانی که دوره ی مهارتهای هفت گانه ICDL را گذرانده در مقایسه با گروه معلمانی که دوره ی مهارتهای هفت گانه ICDL را نگذرانده بودند در متغیر پذیرش فناوری تفاوت معناداری داشتند و بنابراین می توان گفت که دوره ی آموزش ضمن خدمت مهارتهای هفتگانه ICDL بر پذیرش فناوری معلمان منطقه باینگان تاثیر دارد در پایان نتیجه گرفته شده است که اجرای دوره های ضمن خدمت مهارتهای هفت گانه، راهبرد مناسبی برای بهبود وضعیت پذیرش فناوری می باشد