نویسندگان:
زهرا حاجی حیدری1 ، لیلا اعرابی2 .1دانشگاه علامه طباطبائی
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک، تهران
چکیده فارسی: توسعه سریع و چشمگیر فناوری اطلاعات و ارتباطات عرصه های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات را تحت تاثیر قرار داده است که عرصه تعلیم و تربیت نیروی انسانی نیز از این تحولات بی نصیب نمانده است از این رو، امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بخش جدایی ناپذیر و تلفیق شده محیط کار و کلاس است هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش الکترونیکی در برنامه درسی پنهان می باشد برنامه درسی پنهان از دید و مشاهده ی برنامه ریزان و دست اندرکاران برنامه ریزی درسی آموزش عالی پنهان است و در فکر و عواطف و رفتار دانشجویان اثر می کند نتایج حاصل در بررسی کارکردهای برنامه درسی پنهان نشان داد که آموزش الکترونیکی بر کارکردهای پنهان برنامه درسی پذیرش اجتماعی، آسیب پذیری، استرس و اعتماد به نفس دانشجویان تاثیرگذار بوده و بنابراین یک رابطه معنادار بین آموزش الکترونیکی و مولفه های برنامه درسی پنهان وجود دارد یافته ها حاکی از آن است که آموزش الکترونیکی توانسته است کارکردهای پنهان برنامه درسی دانشجویان را متفاوت سازد و مولفه های اعتماد به نفس و جامعه پذیری، استرس و آسیب پدیری تحت تاثیر برنامه درسی پنهان قرار دارند