نویسندگان:
سمیرا کرملو1 ، سینا دالوند2 ، سمیرا آخوندی3 .1دکتری روانشناسی
2دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
3دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
چکیده فارسی: زمینه و اهداف: با توجه به گسترش روزافزون استفاده از فضای مجازی در بین افراد جامعه بخصوص دانشجویان لذا نیاز به پژوهش در این زمینه از ضروریات میباشد هدف این پژوهش مشخص کردن اثرات فضای مجازی بر بهبود عملکردآموزش دانشجویان روانشناسی دانشگاه پیام نور واحد خرم آباد میباشد روش بررسی : روش تحقیق پیمایشی میباشد جامعه موردپژوهش کلیه دانشجویان روانشناسی داانشگاه پیام نور واحد خرم آباد مشغول به تحصیل بودند که ۱۴۵نفر به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند به منظور سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل ترم گذشته دانشجویان و سنجش استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد داده های به دست آمده از طریق نرم افزار ۲۳Spss و با استفاده از آنالیز واریانس یکطرفه تحلیل شد یافته ها: بین نمره عملکرد آموزشی دانشجویانی که کاربر عادی شبکه های اجتماعی با میانگین ۵۱/۱۵و انحراف استاندارد ۱۱/۵ و دارای اعتیاد به شبکه های اجتماعی خفیف با میانگین ۵۹/۵۱ و انحراف استاندارد ۱۵/۲ و دارای اعتیاد به شبکه های مجازی شدید با میانگین ۴۱/۵۱ و انحراف استاندارد ۲۲/۵ تفاوت معنادار وجود دارد نتیجه گیری : سپری کردن زمان بیش ازحد در شبکه های اجتماعی مجازی باعث کاهش ساعات مطالعه و خستگی دانشجویان در کلاس میشود بنابراین کاهش پیشرفت تحصیلی را در پی دارد و بر عملکرد آموزشی دانشجویان تاثیر گذار است