چکیده فارسی:
چکیده
مقدمه: یکی از عوامل مهمی که باعث شکلگیری رضایت در روابط بینفردی بهویژه روابط زوجین میشود نقشگیریاجتماعیاست. خودمتمایز سازی یا تمایزیافتگیشخصیتی نیز که رابطهای قوی با نقشگیریاجتماعی دارد دراین زمینه سهم قابل توجهی بر عهدهاش است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش واقعیتدرمانی مبتنی بر تئوری انتخاب بر نقشگیریاجتماعی و خودمتمایزسازی زوجین است.
روش پژوهش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل همراه مرحله پیگیری است. از میان کلیه زوجین مراجعه کننده بهمراکز مشاوره مناطق 2 و 5 شهر تهران در سال 1397تعداد 30 زوج که به صورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدهبودند بهطور تصادفی در دوگروه آزمایش(15 زوج) و کنترل(15 زوج) گمارده شدند.گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای مورد مداخله قرارگرفتند. آزمودنیها در سهمرحله پیشآزمون،پسآزمون و پیگیری، پرسشنامههای نقشگیریاجتماعی و تمایزیافتگی را تکمیل کردند.
یافتهها: جهت بررسی نتایج از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شده است. یافتهها نشان دادند تفاوت معناداری در سطح (P<0/01) در میانگین (انحرافمعیار) نمرات نقشگیریاجتماعی گروه آزمایش در پسآزمون(2/2)26/1 و پیگیری(2/2)26/2 و همچنین خودمتمایزسازی در سطح (P<0/05) در پسآزمون (3/3)36/3 وجود دارد؛ اما میانگین نمرات خودمتمایزسازی در مرحله پیگیری(2/1)34/8 معنادار نیست. نتایج حاصل ازتحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان دادند نمرات نقشگیری اجتماعی و خود تمایزیافتگی پس از مداخله در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معنیداری افزایش یافته است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بهدست آمده، میتوان از آموزش واقعیتدرمانی مبتنی بر تئوری انتخاب به عنوان روشی مناسب و موثر در مداخلات زوجدرمانی و در مشاوره پیش از ازدواج استفاده نمود.
The effectiveness of reality therapy (choice theory) on couple's social's role taking and Self-differentiation
English Abstract: Abstract Introduction: One of the important factors that lead to the formation of satisfaction in interpersonal relationships, especially marital relationships, is social role-taking. Self-differentiation or differentiation of a personality that has a strong relationship with social role-taking also plays a significant role in this regard. The aim of this study was to investigate the effectiveness of reality therapy training based on choice theory on social role-taking and self-differentiation of couples. research method: This research is applied in terms of purpose and quasi-experimental method with a pre-test-post-test design with a control group along the follow-up stage. Among all couples referred to counseling centers in districts 2 and 5 of Tehran in 1397, 30 couples who were selected by available sampling were randomly assigned to two experimental groups (15 couples) and control (15 couples). Experimental group 10 sessions of 90 minutes They were intervened. Subjects completed questionnaires of social role taking and differentiation in three stages of pre-test, post-test and follow-up. Results: Analysis of variance with repeated measures was used to evaluate the results. The results showed a significant difference in the level (P <0.01) in the mean (standard deviation) scores of social role-takings of the experimental group in the post-test (2.2) 1.26 and follow-up (2.2) 2.26 as well as self-differentiation in the level (P <0.05) there is 3.36 in the post-test (3/3); But the mean scores of self-differentiations in the follow-up stage (1.2) 8.34 are not significant. The results of repeated measures analysis of variance showed that the scores of social roles taking and self-differentiation after the intervention in the experimental group increased significantly compared to the control group. Conclusion: According to the obtained results, reality therapy training based on choice theory can be used as an appropriate and effective method in couple therapy interventions and in premarital counseling.