نویسندگان:
مسعود جانبزرگی1 ، یداله عسکری ناصرآباد2 ، سعید شیبانی نیک3 .1موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
2آموزگار آموزش و پرورش، کارشناسی رشته علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی ، یاسوج
3آموزگار آموزش و پرورش، کارشناسی رشته علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی ، یاسوج
چکیده فارسی: هدف این مطالعه ارزیابی و سنجش خوانایی کتاب درسی علوم تجربی دوم ابتدایی چاپ ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ براساس فرمول فرای است این روش که ما سه نمونه صد کلمهای را انتخاب کرده و تعداد جملات و هجاهای هر نمونه را حساب میکنیم بعد از آنها میانگین میگیریم و با استفاده از نمودار سطح خوانایی فرای مشخص می کنیم که سطح متن کتاب درسی مناسب دانش آموزان پایه دوم هست یا خیر روش تحقیق تحلیل محتوا از روش کمی و شاخص ارزیابی سطح خوانایی فرای میباشد برای اجرای روش فرای بر روی درسی علوم تجربی دوم ابتدایی بطور جداگانه مورد بررسی قرارگرفت تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از این بررسی نشان داد که کلمات در این کتاب طولانی هستند و درجه خوانایی متن در این کتاب مناسب دانش آموزان پایه دوم نیست و طراحان و نویسندگان کتاب های درسی باید تغییرات مهمی در این کتابها ایجاد کنند