نویسندگان:
خدیجه جعفرنژاد1 ، یداله عسکری ناصرآباد2 ، سعید شیبانی نیک3 .1دانشگاه بیرجند
2آموزگار آموزش و پرورش، کارشناسی رشته علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی ، یاسوج
3آموزگار آموزش و پرورش، کارشناسی رشته علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی ، یاسوج
چکیده فارسی: کتاب درسی، یکی از مهمترین و اساسی ترین منابع یادگیری دانش آموزان در نظام آموزشی کشورمان محسوب میشود از این رو تحلیل محتوای کتاب درسی از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است هدف کلی و اصلی از انجام این پژوهش ارزیابی و سنجش سطح خوانایی کتاب هدیه های آسمانی پایه ی دوم دبستان بر اساس روش گانینگ میباشد روش تحقیق این پژوهش کمی، و از نوع تحلیل محتوا است جامعه آماری این تحقیق کتاب هدیه های آسمانی پایه ی دوم دبستان میباشد عواملی که در توانایی فرد برای خواندن، جهت درک پیامهای موجود در متن موثر هستند سطح خوانایی کتاب درسی را تعیین میکنند در این پژوهش از روش گانینگ استفاده شد که در این روش ۳ نمونه ی ۱۰۰ کلمه ای از کل کتاب انتخاب گردید و میانگین ۴۸/۳ بدست آمد که یعنی به عدد ۳ نزدیکتر است پس سطح خوانایی متن در کتاب هدیه های آسمانی پایه ی دوم دبستان متناسب با سطح دانش آموزان پایه سوم دبستان است و سطح خوانایی متن این کتاب مناسب نیست و باید توسط برنامه ریزان و طراحان کتاب درسی اصلاح شود