نویسندگان:
محسن پاکنژاد1 ، مریم نقیه2 ، شقایق نیک نشان3 .1جهاد دانشگاهی واحد تهران
2دانشجو کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، زرین شهر، اصفهان
3دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده فارسی: نظام آموزش و پرورش نوین ایران از کودکستانها، دبستانها، مدارس راهنمایی، دبیرستانها، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تشکیل شده است نظام آموزش و پرورش در هر کشوری یکی از مهمترین ارکان سازنده فرهنگ و هویت آن جامعه است، لذا تقویت فرهنگ و هویت ملی، نیازمند تقویت و تحول در نظام آموزش و پرورش است وجود یک نظام آموزش و پرورش کارا به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه و پیشرفت عمده جانبده در کشور ضروری است هدف غایی نظام های آموزشی در سراسر دنیا تعلیم افراد به منظورحضور در جامعه و انتقال هویت، فرهنگ، ارزش ها واصول حاکم بر کشور است، به نحوی که نظام آموزش و پرورش در سراسرگیتی، گروه های دانش آموزی را در مدارس و کلاس های درس گرد هم می آورد تا امیدها و انتظارات جامعه و افراد را برآورده سازد دستاوردهای تحقیق نشان از این دارند که هویت ملی ایرانی موجود در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران، ترکیبی از سه بعد هویت اسلامی توحید، اصول و آموزشهای اسلامی، حیات طیبه، عدالت، مهدویت و انتظار، امر به معروف و نهی از منکر، ولایت فقیه، حجاب ، هویت ایرانی توسعه بومی، وحدت ملی، زبان فارسی، روحیه انقلابی و جهادی، میراث فرهنگی و تمدنی، سرود ملی و پرچم ملی، آمیختگی اسلام و ایران، سرزمین ایران و هویت متجددانه فناوریهای نوین، رسانه، زبان خارجی میباشد که میتواند موجبات همبستگی ملی را در میان دانش آموزان فراهم نماید که در این میان، لایه هویت اسلامی از برجستگی و تاکید بیشتری در این سند برخوردار است هدف این مقاله مروری بر جایگاه هویت ملی درسند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران است