نویسندگان:
عظیمه السادات عبدالهی1 ، مینا محمدی هرگلان2 .1دانشگاه پیام نور
2دانشجوی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده فارسی: امروز در جامعه مبتنی بر دین ما هزینه ی زیادی چه به لحاظ مادی و چه معنوی بابت تربیت پرداخت میشود ولی بازخورد قابل توجهی از آن بدست نمی آید با وجود اینکه تربیت انسان در دوره های مختلف زندگی از بسته شدن نطفه تا دوران تحصیلات تکمیلی متکی برتعالیم تربیتی قران وسنت بیان شده است، ولی ناهنجاری های زیادی در جامعه دینی دیده می شود علت این ناهنجاریها چیست؟ ناهنجاریهای مانند بی بند وباریهای اخلاقی در شئون مختلف آن و فقر و تبعیض وبحران های هویتی اصطلاح آسیب شناسی تربیت دینی در معارف و تربیت اسلامی، یکی از مهمترین مباحث فلسفه دین به شمار میرود آسیب دینی یعنی بروز و ظهور رفتارهایی که مورد انتظار دین نیست و حتی به اصل دین لطمه می زند اما از سوی بعضی دینداران انجام می شود تربیت دینی و آسیب شناسی آن، موضوع پیچیده ای است که هر گونه تجویزی برای آن نیاز به یک جامع اندیشی، ژرف نگری و دین اندیشی با احاطه به مبادی معرفت شناسی در حوزه های مختلف علوم ان سانی و تکنولوژی آموزشی و رسانه ای دارد حال سوال اساسی این است که با وجود این منابع پس چرا همچنان این ناهنجاری ها خودنمایی می کنند دراین مقاله به بررسی آسیب شناسی تربیت دی نی در نظام آموزش و پرورش پرداخته می شود باشد که مورد توجه متولیان امر تربیت قرار گیرد وگامی در جهت اصلاح ورشد تعالی جامعه باشد