نویسندگان:
حسین زارع1 ، زهره آزادی2 ، فاطمه عارفی3 ، مریم مولائی4 ، زهرا سرایلو5 .1دانشگاه پیام نور
2کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
3کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
4کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
5کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
چکیده فارسی: امروزه در کنار افزایش طول عمر، عامل مهم دیگری مثل چگونگی زندگی کردن یا کیفیت زندگی مطرح است بنا به تعریف گروه کیفیت سازمان جهانی بهداشت، کیفیت زندگی به ادراک فرد از جایگاه خودش در زندگی، با توجه به بافت فرهنگی جامعه و اهداف، معیارها و نگرانی های فرد اشاره دارد و از متغیر هایی مثل سلامت روانی، سلامت جسمانی و ناشی می شود کیفیت زندگی درکی است که افراد از موقعیت شان در زندگی، در زمینه فرهنگی و سیستم ارزشی دارند و با اهداف، آرزو ها و استاندارد های آنها در ارتباط است کیفیت زندگی مفهوم وسیعی است که همه ابعاد زندگی از جمله قاطعیت و نه گفتن را در بر می گیرد گاهی اوقات کیفیت زندگی بستگی به خودکنترلی فرد و قاطع بودن در شرایط بحرانی دارد هدف نوشتار حاضر بررسی آموزش قاطعیت و خودکنترلی به دانشجویان و تاثیر آن در کیفیت زندگی می باشد که جهت تحقق این موضوع، مولفه هایی چون کیفیت زندگی، سبک زندگی و آسیب شناسی روانی مفهوم خود کنترلی، آموزش روش های مناسب خودکنترلی در دانش آموزان، قاطعیت و جوانان آموزش قاطعیت و مورد مداقه قرار خواهند گرفت از این رو روش غالب در این مقاله، روش کتابخانه ای و با استفاده از ابزار فیش برداری اقدام به جمع آوری اطلاعات و داده های لازم خواهد شد