نویسندگان:
سوسن هدایتی دانا1 ، معصومه محمدی2 .1دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی
چکیده فارسی: افزایش سریع موارد آلوده ویروس کرونا ، احساس عدم اطمینان و نگرانی، سطح بالایی از استرس در میان دانشجویان ایجاد، و اثرات نامطلوبی بر یادگیری و سلامت روانی آنان گذاشت از طرفی شرکت در کلاسهای مجازی تبعات بسیار زیادی را به دنبال داشت از اینرو هدف این پژوهش معرفی ابزاری برای سنجش میزان خستگی تحصیل مجازی بوده است در این مطالعه ۲۲۹ نفر از دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی بصورت تصادفی انتخاب شدند سوالات پرسشنامه خستگی عاطفی چانگ۲۰۱۶ به خستگی تحصیل مجازی تغییر یافتند بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی همه سوالها با نمره کل همبستگی معنیداری داشتند؛ و برای ۶۳% واریانس در سوالات محاسبه شده بود علاوه بر این ضریب آلفای کرونباخ۹۲ ۰ نشان دهنده پایایی نتایج بود