نویسندگان:
مریم جهان بخش1 ، هارون محمدی2 ، شهناز راستگو3 .1دانشگاه شهید بهشتی
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
3کارشناس ارشد رشته روانشناسی عمومی
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر تنظیم هیجان، کنترل خشم و اضطراب نوجوانان دارای اعتیاد به اینترنت نوجوانان شهر اصفهان بود این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان ساکن شهر اصفهان در سال ۱۳۹۸ ۹۹ بودند از این جامعه آماری۴۰ نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و به صورت تصادفی، در دو گروه کنترل ۱۵ نفر و آزمایش ۱۵ نفر قرار گرفتند ابزار این پژوهش، پرسشنامه تنظیم هیجان گرانفسکی، ۲۰۰۶، کنترل خشم حاجتی، ۱۳۸۹، اضطراب بک، ۱۹۸۸، اعتیاد به اینترنت یانگ، ۱۹۹۶ بود قبل از انجام مداخلات پیش آزمون برای هر دو گروه اجرا شد، سپس جلسات آموزش واقعیت درمانی، براساس بسته آموزشی گلاسر ۱۹۹۸ به مدت ۸ جلسه ۶۰ دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا گردید بعد از اتمام جلسات، پس آزمون از هر دو گروه انجام شد تحلیل داده ها با آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد، نتایج نشان داد آموزش واقعیت درمانی بر تنظیم هیجان، کنترل خشم و اضطراب نوجوانان دارای اعتیاد به اینترنت نوجوانان اثر بخش بوده است p<۰/۰۵