نویسندگان:
ابوالقاسم خوش کنش1 ، نگین سادات خلیفه سلطانی2 .1دانشگاه شهید بهشتی
2کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه خمینی شهر
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر هوش هیجانی و سلامت روان دانش آموزان می باشد روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه آزمایش وکنترل بود جامعه آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان زرین دشت تشکیل دادند که به روش دردرسترس انتخاب شدند ۸ جلسه آموزش واقعیت درمانی بر گروه آزمایش انجام گردید ابزار گرداوری اطلاعات شامل تست هوش هیجانی بار آن ۲۰۰۰ و سلامت عمومی ۱۹۷۲ بود نتایج به دست آمده از تحلیل کواریانس نشان می دهد که آموزش تئوری انتخاب بر هوش هیجانی و سلامت روان معنی دار بوده است p≥۰ ۰۵همچنین با توجه به نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره، آموزش تنوری انتخاب بر مولفه کنترل استرس از هوش هیجانی و مولفه افسردگی از سلامت روان تاثیر نداشته است p≥ ۰ ۰۵