نویسندگان:
سیدعلی علوی قزوینی1 ، بیتا کریمی2 ، لیلا گنجی3 .1داشگاه تهران
2گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3استادیار گروه روانشناسی، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر باهدف اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری برکارکرد اجرایی دانش آموز ان ابتدایی دارای نارساخوانی انجام گرفت این پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا پژوهشی آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه گواه بوده است بدین منظور، جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانش آموز ان ابتدائی دارای نارساخوانی منطقه دوم آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی ۹۹ ۱۳۹۸ بودند در پژوهش حاضر ۳۰ دانش آموز دختر و پسر با نارساخوانی به صورت خوشه ای چندمرحله ای برای تکمیل پرسشنامه و اجرای برنامه آموزشی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند ۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه گواه برنامه آموزش بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری طی ۱۱ جلسه هر هفته دو جلسه هر جلسه ۴۵ دقیقه برای گروه آزمایش اجرا شد و در این مدت گروه گواه مداخله ای دریافت نکردند داده ها به کمک پرسشنامه کارکردهای اجرایی کولیج ۲۰۰۲ جمع آوری و با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه وتحلیل شدند نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد بین کارکردهای اجرایی و مولفه های آن تصمیم گیری، سازماندهی و بازداری پس از مداخله بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری، در گروه آزمایش تفاوت معنادار آماری وجود دارد P<۰/۰۵ ؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزش بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری به عنوان یک برنامه آموزشی موثر با فعالیتهای سازمان یافته، رهنمودی، دارای هدف و کوتاه مدت خود به ابراز هیجان های منفی دانش آموزان با نارساخوانی کمک میکند که این امرکارکردهای اجرایی از قبیل تصمیم گیری، سازماندهی، برنامه ریزی، خودمدیریتی و خودکنترلی را بهبود میبخشد