نویسندگان:
طاهره جوکار1 ، محمدجعفر اسودی2 ، مهدی معتکف فر3 ، مسعود رضایی کوچکسرایی4 .1دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
2دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، خراسان شمالی، ایران
3دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، خراسان شمالی، ایران
4دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، خراسان شمالی، ایران
چکیده فارسی: مقدمه: میزان مطالعه در جوامع از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی محسوب می گردد مطالعه عامل مؤثری برای جلوگیری از تک بعدی فکر کردن است و زمینه استعدادهای بشر را در ابعاد مختلف فراهم می کند لذا هدف از پژوهش بررسی رابطه بین سرانه ی مطالعه ی غیر درسی و بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد است روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سال 98 1397 به تعداد 32000 نفر بود با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به تعداد 380 نفر انتخاب شد آزمودنی ها به پرسشنامه های مطالعه غیر درسی بهرامی و همکاران 1390 و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف 2002 پاسخ دادند برای تجزیه تحلیل داده ها از t تک متغیره و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد نتایج: براساس اطلاعات، F مشاهده شد در سطح 0/05 معنادار بوده است بین عوامل تسهیل کننده با پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، زندگی هدفمند و رشد فردی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد p<0/05 و بین عوامل بازدارنده با پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، زندگی هدفمند و رشد فردی ارتباط منفی و معنادار وجود دارد p<0/05 در این پژوهش بین عوامل تسهیل کننده و بازدارنده با تسلط بر محیط و خودمختاری ارتباط معناداری یافت نشد نتیجه گیری: کتاب خواندن به عنوان یک فعالیت فرهنگی وسیله ای برای غنا بخشیدن به درون مایه هویت انسان است و ذخایر معرفتی فرد را بارور می سازد مطالعه کردن، قدرت تخیل، ظرفیت خلاقیت و نوآوری را افزایش می دهد و به این ترتیب اندیشه ها و باورهای تازه را نمو خواهد داد