نویسندگان:
سیدمحسن اصغری نکاح1 ، سعیده جهانبازی2 ، فاطمه جهانبازی3 ، محمد خردمند4 .1دانشگاه فردوسی مشهد
2کارشناسی تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
3کارشناسی علوم حدیث و قرآن، دانشگاه عروم قرآن ملایر
4کارشناس ارشد مدیریت دولتی گرایش مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
چکیده فارسی: فضایل اعم از فکری، اخلاقی، و عملی مفاهیمی هستند که از انسان ناشی میشوند و هدف آن ها دستیابی به کمال و سودمندی است کیفیت زندگی کاری کارکنان نیز مقوله ای است که در قالب آن به افراد به منزلة مهمترین متغیر در معادلة ی فضیلت سازمانی با کیفیت زندگی کاری و مدیریت راهبردی سازمان نگریسته میشود هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تعهد شغلی بین معلمان دورهی ابتدایی شهر دهدشت بود یافته نشان دادند، که از میان ابعاد فضیلت سازمانی دو بعد خوش بینی و بخشش پیشبین مثبت و معنادار کیفیت زندگی کاری معلمان هستند اما سه بعد دیگر یعنی اعتماد، همدردی و انسجام رابطهی معناداری با کیفیت زندگی کاری نداشتند همچنین دو بعد خوشبینی و همدردی پیشبین مثبت تعهد شغلی معلمان بودند و سه بعد دیگر اعتماد، انسجام و بخشش نتوانستند پیش بین معنادار تعهد شغلی معلمان باشند در نهایت تحلیل مسیر نشان دادر که دو بعد بخشش و خوش بینی با تعهد شغلی و دو بعد خوشبینی و همدردی با کیفیت زندگی کاری رابطه ی مثبت و معنی داری داشتند اما دو بعد اعتماد و انسجام با هیچ از متغیرهای تعهد شغلی و کیفیت زندگی کاری رابطه ای نداشتند برای افزایش میزان تعهد شغلی و کیفیت زندگی در آموزش و پرورش باید فضیلت محوری را در آن افزایش دهند