نویسندگان:
علی دلاور1 ، سید فخرالدین مصطفوی نژاد2 ، علیرضا منظری توکلی3 ، وحید منظری توکلی4 .1دانشگاه علامه طباطبائی
2فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت کرمان، بافت، ایران
3استادیار و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
4استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان، رفسنجان، ایران
چکیده فارسی: هدف از این تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی، امید یادگیری و یادگیری خودنظم دهنده دانش آموزان کلاس های هوشمند و غیر هوشمند شهر یاسوج بود روش تحقیق از نوع پیمایشی بود جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع پنجم و ششم ابتدایی شهر یاسوج بود نمونه مورد مطالعه در این تحقیق شامل 346 نفر از دانش آموزان فوق بودند که بصورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند روش گردآوری اطلاعات بوسیله پرسشنامه های امید تحصیلی و خودتنظیمی یادگیری بود و به منظور سنجش عملکرد تحصیلی از معدل تحصیلی دانش آموزان استفاده گردید و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره انجام گردید یافته های تحقیق نشان داد که بین دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی در امید تحصیلی و عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد امید تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان مدارس هوشمند بالاتر از دانش آموزان مدارس عادی است؛ اما از نظر یادگیری خودتنظیمی در یک سطح قرار دارند