نویسندگان:
سیده سمیه جلیل آبکنار1 ، هدایت حسین پور2 ، مهناز بابادی3 ، فرزانه بابادی4 .1دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، آموزش پرورش شهرستان مسجد سلیمان
3کارشناسی آموزش ابتدایی ، آموزش پرورش شهرستان مسجد سلیمان
4کارشناسی علوم تجربی ، آموزش پرورش شهرستان مسجد سلیمان
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی درس هنر از دیدگاه معلمان و دانش آموزان ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان صورت گرفته است روش پژوهش حاضر توصیفی غیر آزمایشی بود جامعه آماری شامل ۶۴۵۰ دانش آموز و تعداد ۶۸۵ آموزگار بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای و جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه برابر ۳۶۳ دانش آموز و ۲۴۶ آموزگار انتخاب گردیدند به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه خسروی و همکاران ۱۳۹۱ استفاده شد نتایج به دست آمده نشان داد: الف متغیرهای مطلوبیت زمان درس هنر» مطلوبیت فضای درس هنر و مطلوبیت راهبردهای یاددهی یادگیری هم از دیدگاه معلمان و هم از دیدگاه دانش آموزان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد ب متغیرهای «گروه بندی درس هنر» و «ارزشیابی درس هنر هر چند از دیدگاه معلمان مطلوبیت دارد اما از دیدگاه دانش آموزان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد ج متغیرهای مطلوبیت مطلوبیت مواد و منابع آموزشی محتوای درس هنر» و مطلوبیت فعالیتهای یادگیری هرچند از دیدگاه دانش آموزان مطلوب یا متوسطی دارد اما از دیدگاه معلمان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد دا متغیر دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده هم از دیدگاه معلمان و هم از دیدگاه دانش آموزان در وضعیت مطلوبی قرار دارد