نویسندگان:
روح ا.. حاجی زاده دامغانی1 ، هدایت حسین پور2 ، مهناز بابادی3 ، فرزانه بابادی4 .1دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، آموزش پرورش شهرستان مسجد سلیمان
3کارشناسی آموزش ابتدایی ، آموزش پرورش شهرستان مسجد سلیمان
4کارشناسی علوم تجربی ، آموزش پرورش شهرستان مسجد سلیمان
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی درس هنر از دیدگاه معلمان و دانش آموزان ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان صورت گرفته است روش پژوهش حاضر توصیفی غیرآزمایشی بود جامعه آماری شامل ۶۴۵۰ دانش آموز و تعداد ۶۸۵ آموزگار بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای و جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه برابر ۳۶۳ دانش آموز و ۲۴۶ آموزگار انتخاب گردیدند به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه خسروی و همکاران ۱۳۹۱ استفاده شد نتایج به دست آمده نشان داد:الف متغیرهای «مطلوبیت زمان درس هنر»، «مطلوبیت فضای درس هنر» و «مطلوبیت راهبردهای یاددهی – یادگیری» هم از دیدگاه معلمان و هم از دیدگاه دانش آموزان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد ب متغیرهای «گروه بندی درس هنر» و «ارزشیابی درس هنر» هرچند از دیدگاه معلمان مطلوبیت دارد اما از دیدگاه دانش آموزان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد ج متغیرهای مطلوبیت «مطلوبیت مواد و منابع آموزشی»، «محتوای درس هنر» و «مطلوبیت فعالیت های یادگیری» هرچند از دیدگاه دانش آموزان مطلوب یا متوسطی دارد اما از دیدگاه معلمان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد د متغیر «دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده» هم از دیدگاه معلمان و هم از دیدگاه دانش آموزان در وضعیت مطلوبی قرار دارد