نویسندگان:
حمید بهتاش1 ، آمنه دهقانی2 .1دانشگاه علوم پزشکی تهران
2کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش فارس
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، بررسی آموزش اعتماد به نفس به عنوان پلی به سوی موفقیت در دانش آموزان است این پژوهش به روش مروری با بررسی متون و اسناد موجود در این زمینه انجام شده است نتایج پژوهش حاض نشان می دهد که احساس اعتماد به نفس در دانش آموز باعث می شود او توانایی های خود را باور کند و نسبت به خود دید متعادلی داشته باشد و به موفقیت تحصیلی دست یابد دانش آموز با اعتماد به نفس در عین حال که از نواقص خود آگاه می گردد؛ به توانمندی ها و قابلیت های خود افتخار می کند و می تواند توانایی های خود را به کار بگیرد یکی از مهمترین دلایل ضعف عملکردی و اختلال در رفتارهای دانش آموزان کمبود اعتماد به نفس است و به همین دلیل برای اصلاح برخی از اختلالات در دانش آموزان؛ تقویت اعتماد به نفس و مهارت های فردی و ارتباطی در آن ها چاره ساز خواهد بود کودکانی که احساس اعتماد به نفس سالم دارند، می توانند احساس خوبی در مورد خود داشته باشند و بدانند که شایسته احترام از سمت دیگران هستند سطح بالاتری از اعتماد به نفس می تواند به دانش آموزان کمک کند تا دچار اضطراب نشوند و تمام توانایی های خود را کشف کنند و آنها را تقویت نموده و در تحصیلشان پیشرفت کنند بین دانش آموزانی که دارای اعتماد به نفس بالا هستند و دانش آموزانی که هیچگونه اعتماد به نفسی در خود احساس نمی کنند تفاوت زیادی وجود دارد و همچنین دانش آموزانی که دارای اعتماد به نفس بالایی هستند مقاومت بیشتری در برابر مشکلات مدرسه داشته و می توانند از این توانایی بالقوه خود در داخل و خارج از کلاس و مدرسه استفاده کنند اعتماد به نفس بطور مستقیم با پیشرفت تحصیلی پایدار در زمان مرتبط است دانش آموزان با اعتماد به نفس بالا به مراتب ، احتمال موفقیت بیشتری در دورههای مختلف تحصیلی دارند اعتماد به نفس دانش آموزان در دوران تحصیلی ، نقش مهمی در موفقیت فردی و اجتماعی آنها در زمان بزرگسالی ایفا می کند این اعتماد به نفس ، پایه ای برای دستیابی به اهداف شخصی و حرفه ای در آینده است افراد با اعتماد به نفس ، علاقه بیشتری به یادگیری مداوم و ادامه تحصیلات دارند