نویسندگان:
حسین کاویار1 ، نرجس خاتون صفرپور2 ، ام البنین عباسپور3 ، رویا حیاتی نیا4 ، زهرا دهقان5 ، زهرا کمالی6 .1دانشگاه مازندران
2کارشناسی روانشناسی آموزش کودکان استثنایی دانشگاه فرهنگیان بوشهر
3کارشناس آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان بوشهر
4کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد بوشهر
5کارشناسی آموزش کودکان استثنایی دانشگاه فرهنگیان دزفول
6کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه تهران
چکیده فارسی: شکوفایی استعدادهای فردی و تحکیم پایه های زندگی جمعی و ایجاد تفاهم میان افراد انسانی در سایه ی آموزش و پرورش صورتمیگیرد امروزه هدف از آموزش دانش آموزان به خصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه کمک به یادگیری مهارتهای مورد نیاز برای زندگیعادی است دانش آموزان کم توان ذهنی که بخش قابل توجهی از دانش آموزان با نیازهای ویژه را شامل می شوند بهره هوشی پایینتری نسبت به همسالان خود دارند دانش آموزان کم توان ذهنی به دلیل محدودیت ظرفیت هوشی نمیتوانند با همسالان عادی خود بهرقابت تحصیلی بپردازند کودکان کم توان ذهنی به دلیل ضعف در یادگیری و کم توانی در درک مفاهیم و معانی کلمات و اصطلاحاتغیر کاربردی و واژه های انتزاعی مجموعا از خزانه لغات بسیار محدودی برخوردارند به طور کلی در رابطه با توانایی تحصیلی هر قدر موادآموزشی عینی تر و کاربردی تر باشد، قدرت یادگیری کودکان کم توان ذهنی افزایش می یابد مقاله حاضر در خصوص نحوی آموزش و توانبخشی دانش آموزان کم توان ذهنی تدوین شده است امید است مطالب این نوشتار مورداستفاده طراحان و برنامه ریزان آموزش و پرورش کشور و همچنین فرهنگیان دانشجویان و علاقه مندان به مقوله کم توانی ذهنیقرار گیرد