نویسندگان:
محسن جدیدی1 ، اعظم ملکوتی فر2 ، روح الله آخوندی علی آباد3 ، سید شهرام شجاع4 .1دانشگاه آزاد اسلامی
2کارشناسی ارشد مدیریت دولتی
3کارشناسی ارشد روانشناسی
4کارشناسی ارشد روانشناسی
چکیده فارسی: توانمند سازی و توسعه مهارت های زندگی به عنوان یکی از مولفه های اساسی تحول در آموزش و پرورش به شمار می رود این مقاله با هدف بررسی اهمیت و تاثیرگذاری آموزش مهارت های زندگی در مدارس، به تحلیل مفهوم این مهارت ها، ارائه راهکارهای عملی برای پیاده سازی آنها و ارتباط این مهارت ها با توسعه شخصیت دانش آموزان می پردازد ابتدا، این مقاله به تعریف دقیق مهارت های زندگی و نقش آنها در تحقق موفقیت شخصی و اجتماعی پرداخته و اهمیت آموزش این مهارت ها در سطوح مختلف تحصیلی بررسی می شود سپس، راهکارها و مدل های آموزش مهارت های زندگی در مدارس معرفی شده و نقش معلمان و مدیران در پیاده سازی این آموزش ها بررسی می شود در ادامه، مقاله به تاکید بر اهمیت توسعه مهارت های زندگی در دوره های تحصیلی مختلف، از ابتدایی تا دانشگاه، می پردازد و نقش آموزش این مهارت ها در تجهیز دانش آموزان برای مواجهه با چالش های زندگی را مورد بررسی قرار می دهد در پایان، ارتباط مهارت های زندگی با توسعه شخصیت و کاهش احتمالات انحرافات اجتماعی و رفتارهای منفی را مورد تاکید قرار داده و نتیجه گیری ها و پیشنهادهای عملی برای تقویت و پیشبرد این حوزه در سیاق آموزش و پرورش ارائه می شود این مقاله تاکید دارد که آموزش مهارت های زندگی نه تنها به بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان کمک می کند بلکه نقش مهمی در شکل دهی به شخصیت و ارتقاء کیفیت زندگی آنها ایفا می نماید