چکیده فارسی:
مقدمه: مقاله حاضر با هدف فراتحلیلی بر تحلیل محتوای کتاب مهارت های نوشتاری پایه اول ابتدایی بر مبنای مولفه های مهارت های زندگی انجام شد که در زمره پژوهش های فراتحلیل قرار دارد.
روش پژوهش: جامعه آماری عبارت از پژوهش های انجام شده در حوزه تحلیل محتوای کتاب درسی مهارت های نوشتاری دوره ابتدایی در سال 1402-1401 بر پایه مولفه های مهارت های زندگی بود. روش نمونه گیری با توجه به ماهیت و نوع مطالعه، هدفمند بود. به منظور تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی در قالب درصدها، و جداول بهره برده شد. بر اساس یافته ها مهارت حل مساله، همدلی، و تفکر خلاق از میان مهارت های ده گانه زندگی در کتاب های درسی تاکید بیشتری شده است. تمامی پژوهش های مورد بررسی از روش تحلیل محتوا بهره گرفته اند. جامعه مورد بررسی بیشتر پژوهش ها پایه اول، سپس پایه دوم تا ششم بوده است. ابزار تمامی پژوهش ها چک لیست بوده است. روش تحلیل داده ها در تمامی پژوهش ها شامل استفاده از فراوانی و درصد بوده است.
یافته ها: فراوانی بیشتر پژوهش ها بر توجه توأم بر تصاویر و متن نوشتاری داشته اند و تنها یک مورد صرفاً به تصاویر کتاب ها بسنده کرده اند. وجوه اشتراک پژوهش های انجام شده تاکید محتوایی بر مهارت های حل مساله، همدلی و تفکرخلاق، روش پژوهش (بهره گیری از روش تحلیل محتوا)، ابزار پژوهش (چک لیست) و روش تجزیه و تحلیل داده ها (بهره گیری از روش آماری فراوانی و درصد) و توجه توأم بیشتر بر تصاویر و متن نوشتاری کتاب ها بوده است. وجه افتراق نیز شامل تاکید ناچیز بر برخی از مولفه های مهارت زندگی از جمله مهارت نفکر انتقادی، جامعه مورد بررسی (پایه های مختلف تحصیلی دوره ابتدایی از پایه اول تا ششم) و توجه صرف بر تصاویر کتاب در یک مورد بوده است.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر وجوه اشتراک پژوهش های انجام شده تاکید محتوایی بر مهارت های حل مساله، همدلی و تفکرخلاق، روش پژوهش (بهره گیری از روش تحلیل محتوا)، ابزار پژوهش (چک لیست) و روش تجزیه و تحلیل داده ها (بهره گیری از روش آماری فراوانی و درصد) و توجه توأم بیشتر بر تصاویر و متن نوشتاری کتاب ها بوده است.
A meta-analysis on the analysis of the content of the first-grade writing skills book based on the components of life skills
English Abstract: Introduction: The present article was conducted with the aim of meta-analysis on the content analysis of the first-grade writing skills book based on the components of life skills, which is among meta-analysis researches. Research Methods: The statistical population consisted of the researches conducted in the field of content analysis of elementary school writing skills textbooks in 1402-1401 based on the components of life skills. The sampling method was purposeful according to the nature and type of study. In order to analyze the data, descriptive statistics methods were used in the form of percentages and tables. Based on the findings, problem solving skills, empathy, and creative thinking have been emphasized more among the ten life skills in textbooks. All the studies reviewed have used the content analysis method. The society studied in most of the researches was the first grade, then the second to the sixth grade. The tool of all the researches was the checklist. The method of data analysis in all researches has included the use of frequency and percentage. Results: Most of the researches have paid attention to the images and written text, and only one case has been satisfied with the images of the books. The shared features of the conducted researches are content emphasis on problem solving skills, empathy and creative thinking, research method (using the content analysis method), research tool (checklist) and data analysis method (using the statistical method of abundance and percent) and more attention has been paid to the images and text of the books. Conclusion: The difference also included a slight emphasis on some components of life skills, including critical thinking skills, the studied society (different levels of education from the first to the sixth grade) and only paying attention to the pictures in the book in one case.