نویسندگان:
آیتاله فتحی1 ، لیلا جوکار2 .1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی
2کارشناسی، میکروبیولوژی، آموزش و پرورش بوشهر
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، بررسی فرصت ها و چالش های آموزش و یادگیری دانش آموزان در دنیای فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است این پژوهش بصورت مروری و با بررسی متون و اسناد موجود در این زمینه انجام شده است نتایج پژوهش نشان می دهد در دهه های اخیر، با پیشرفت سریع تکنولوژی اطلاعات و هوش مصنوعی و ورود به عرصه آموزش و یادگیری، چالش ها و فرصت های جدیدی برای دانش آموزان ایجاد شده است یکی از چالش های اساسی این حوزه، نیاز به توسعه مهارتهای نوین دانش آموزان است با گسترش فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی ، ضرورت توسعه مهارتهای فنی به منظور پیشرفت در بازار کار احساس می شود این چالش را می توان با ایجاد برنامه های آموزشی انعطافپذیر و با رویکرد هوشمندانه به مهارت های اساسی مورد نیاز دانش آموزان، به یک فرصت تبدیل کرد یکی از فرصت های مهم ، ایجاد تعامل موثر با فناوری است با ادغام مفاهیم هوش مصنوعی در ساختارهای آموزشی ، دانش آموزان می توانند با فناوریهای جدید تعامل کرده و مهارتهای علمی خود را بهبود بخشند این امکان به ما اجازه می دهد که مدلهای آموزشی فعال و تعاملی را جایگزین ساختارهای سنتی کنیم در همین راستا، یکی از چالش های بزرگ مطرح شده، حفظ تعادل میان انسان و فناوری است این مسئله نشاندهنده اهمیت ضرورت حفظ جوانب انسانی در فرآیند آموزش و یادگیری در دنیای دیجیتال است