نویسندگان:
طاهره رییسی1 ، ثریا صالحی ناغانی2 ، محمدپارسا عزیزی3 ، سمیرا وکیلی4 .1دانشگاه شیراز
2کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات
3استادیار دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات
4استادیار دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های پیش کلامی بر مهارت های ارتباطی کودکان آهسته گام انجام شد روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسرآهسته گام ۶ تا ۹ ساله ثبت نام شده در پایه آمادگی مدارس استثنایی شهر تهران بود نمونه شامل ۲۰ نفر بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند جهت مداخله متغیر مستقل در گروه آزمایش » برنامه آموزش مهارت های پیش کلامی دکتر عزیزی « طی ۱۰ جلسه گروهی و ۱۴ جلسه انفرادی اجرا شد ولی آزمودنی های گروه گواه این مداخله را دریافت نکردند ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ی محقق ساخته ی سنجش مهارت های پیش کلامی و »آزمون رشد زبان« نیوکامر و هامیل ۱۹۷۷ بود که به صورت پیش آزمون پس آزمون بکار گرفته شدند به منظور پاسخ به سوالهای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد و نتایج نشان داد که برنامه آموزش مهارتهای پیش کلامی در افزایش نمرات در حیطه مهارتهای ارتباطی به طور معناداری موثر بوده است همچنین نتایج پژوهش حاضر حاکی از اثربخشی برنامه آموزش مهارتهای پیش کلامی بر مهارتهای ارتباطی کودکان آهسته گام بود