نویسندگان:
صدیقه خانی مجد1 ، راضیه ببری2 ، راحله بیلاوی3 ، هاجر عوفی4 ، مهین کریمی5 ، زهرا جهانبخشی6 .1کارشناس ارشد مشاوره خانواده
2کارشناسی روانشناسی، عضو پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش خوزستان، اهواز، ایرا ن
3کارشناسی روانشناسی، عضو پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش خوزستان، اهواز، ایرا ن
4کارشناسی روانشناسی، عضو پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش خوزستان، اهواز، ایرا ن
5کارشناسی روانشناسی، عضو پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش خوزستان، اهواز، ایرا ن
6کارشناسی روانشناسی، عضو پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش خوزستان، اهواز، ایرا ن
چکیده فارسی: از نظر آموزش و پرورش ، مشق شب به معنای مجموعه فعالیت هایی است که به منظور تعمیق یادگیری دانش آموزان ، در ساعاتی که در آموزشگاه حضور ندارند صورت می گیرد در مسئله تعیین تکلیف ، با توجه به نوسان یادگیری در کلاس ، هدف ها و نوع تکلیف تغییر خواهد کرد و معلم باید تصمیم بگیرد چه نوع تکلیفی را تعیین کند هدف از ارائه تکلیف شب ، دستیابی دانش آموز به مهارت های کلامی ، نوشتاری، حسی ، حرکتی ، فکری، ارتباطی و کسب صفت هایی چون مسئولیت پذیری، حل مسئله و اعتماد به نفس و است انواع تکلیف منزل شامل تکلیف تمرینی ، تکلیف آماده سازی، تکلیف بسطی و امتدادی و تکلیف خلاقیتی است به طور خلاصه باید گفت بهبود انجام تکالیف درسی کودکان در خانه که همواره موضوعی برای نگرانی اولیا است نه به وسیله ی زور میسر خواهد شد و نه با ابراز نگرانی و نه با سرزنش و تحمیل راه و روش خودمان این روش ها غالبا_ مقاومت کودکان را برخواهد انگیخت و به بی میلی و اکراه آنها به درس خواندن و مدرسه رفتن خواهد افزود به هر حال تکالیف دانش آموزان ، پرحجم ، یکنواخت ، و بیشتر رونویسی و حفظ کردنی است در حالی که بر اساس تحقیقات زیاد تکالیف سنتی ، بچه ها را کسل و دانش آموزان ضعیف را بی علاقه تر می کند در این باره باید تدابیری اندیشید!