نویسندگان:
مرتضی لطیفیان1 ، عبدالحسین باستی2 .1دانشگاه شیراز
2کارشناسی علوم تربیتی ،آموزگار ابتدایی ،قلعه ریسی
چکیده فارسی: تحقیق حاضر با هدف”پیش بینی افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی بر اساس مهارتهای ارتباطی معلمان آنها انجام شده است متغیر پیش بین مستقل مهارت های ارتباطی معلمان مشتمل برمهارتهای قاطعیت ، بینش ، گوش دادن ، دریافت و ارسال پیام ، کنترل عواطف بودهو متغییر ملاک وابسته افت تحصیلی دانش آموزان بوده است روش تحقیق توصیفی همبستگی بوده است ابزار سنجش شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی معلمان و کارنامه تحصیلی دانش آموزان بود روایی محتویات پرسشنامه توسط اساتید و صاحبنظران علوم تربیتی مورد ارزیابی قرارگرفت و پس از رفع ایرادها، پرسش نامه نهایی تهیه و تکمیل شد پایایی محتویات پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ گویه های مربوط به متغیر مهارتهای ارتباطی معلمان تایید شد،مقدارضریب آلفای کرونباخ برای مهارتهای ارتباطی معلمان۷۹/۰محاسبه گردید جهت تجزیه و تحلیل داده هااز روشهای آماری توصیفی فراوانی ،درصد،میانگین ، انحراف معیار و آماراستنباطی استفاده شده است