نویسندگان:
علی تیموری آسفیچی1 ، علی رضا شاکر2 ، رضا کیانی نژاد3 ، باقر علیزاده4 .1کارشناس ارشد مشاوره خانواده
2کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی ، دانشگاه پیام نور واحد بین الملل عسلویهاداره آموزش و پرورش شهرستان داراب
3کارشناسی ، آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید مطهری شیرازاداره آموزش و پرورش شهرستان داراب
4کارشناسی ، آموزش ابتدایی ، دانشگاه آزاد اسلامی داراباداره آموزش و پرورش شهرستان داراب
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر سطح انگیزش در دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان داراب انجام شد پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود تمامی دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه اول شهرستان داراب به تعداد ۲۶۱۰ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۲ جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند، که با روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به ملاکهای ورود به مطالعه ، تعداد ۳۰ دانش آموز انتخاب و به شیوه تصادفی سازی در دو گروه آزمایش ۱۵ نفر و کنترل ۱۵ نفر گمارش شدند برای گردآوری داده ها علاوه بر چک لیست اطلاعات دموگرافیک فرم محقق ساخته از پرسشنامه انگیزش هارتر ۱۹۸۱ استفاده شد برنامه مداخالتی با توجه به بسته ذهن آگاهی کابات زین طی ۸ جلسه هر هفته یک جلسه ۵/۱ ساعته اجرا شد اما گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکرد تحلیل داده ها با روشهای آمار توصیفی فراوانی ، درصد، میانگین و انحراف معیار ، آزمون پیش فرضهای آمار پارامتریک و آنالیز کوواریانس با نرم افزار آماریspss نسخه ۲۶ انجام شد نتایج نشان داد که نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل تغییر معناداری در انگیزش درونی ۱۴/۳۲F=، ۰۲۲/۰P< و ۵۶۷/۰ η= انگیزش بیرونی ۱۷/۲۶F=، ۰۳۶/۰P< و ۵۳۱/۰ η= از پیش آزمون به پس آزمون وجود دارد و در اثر مداخله به شیوه ذهن آگاهی در آزمودنی های گروه آزمایش سطوح انگیزش بهبود یافته است