نویسندگان:
محمد اسماعیل ریاحی1 ، محمد رضایی جهان آباد2 .1دانشگاه مازندران
2کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی ، دانشگاه پیام نور تهرانمعاونت اجرایی مداری متوسطه اول، کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج
چکیده فارسی: مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شیوه فرزندپروری فورهند و لانگ بر کیفیت زندگی و تاب آوری والدین دانش آموز مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای مدارس ابتدایی شهر یاسوج انجام گرفت روش پژوهش از نوع تجربی با گروه آزمایش و مداخله بود جامعه آماری پژوهش شامل کلیه والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر یاسوج و نمونه آماری ۳۰ نفر از والدین دانش آموز مبتلابه اختلال نافرمانی مقابله ای شامل دو گروه کنترل ۱۵ نفر گواه ۱۵نفر که به شیوه نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند و گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه یک ساعته تحت آموزش مهارتهای فرزندپروری براساس شیوه فورهند و لانگ ۲۰۰۲ قرار گرفت برای جمع آوری دادهها ر پس آزمون و پیش آزمون دو گروه از سه پرسشنامه کانر و دیویدسون ۲۰۰۳ و کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت ۱۹۹۶ استفاده گردید نتایج بدست آمده از تحلیل واریانس متغیرهای وابسته بین تاب آوری و کیفیت زندگی والدین دانش آموز مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار در سطح ۰۱/۰ P< وجود داشت بین مولفه های کیفیت زندگی جسمی ، روحی ، اجتماعی و محیط والدین دانش آموز مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار در سطح ۰۱/۰P< وجود داشت بین مولفه های تاب آوری شایستگی ، استحکام شخصی ، اعتمادبه غرایز فردی،اعتماد به عواطف منفی و پذیرایی عواطف مثبت والدین دانش آموز مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار در سطح ۰۱/۰P< وجود داشت بنابراین می توان نتیجه گرفت که شیوه آموزش فورهند و لانگ تاثیر موثر و معناداری بر روی زندگی والدین کودکان با مشکلات و اختلالات رفتاری دارد