نویسندگان:
راضیه خرمآبادی1 ، ابوذر فرجی2 ، سعید علی فرجی3 ، مرتضی فرجیان4 .1دانشگاه خلیج فارس بوشهر
2کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی،
3فرهنگی، کارشناس مترجمی زبان انگلیسی
4کارشناس حسابداری
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر کاربرد و اثربخشی الگوی طراحی آموزشی انگیزشی کلر بر یادگیری و یادداری دانش آموزان پسر پایه نهم در درس زبان انگلیسی بود روش پژوهش شبه آزمایشی است و با توجه به ماهیت موضوع، اهداف و فرضیه های آن از نوع کاربردی بود جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر پایه نهم شهر اسدآباد در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ تشکیل می دادند و نمونه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر دبیرستان متوسطه اول بهشت دانش به تعداد ۵۰ نفر که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند به منظور سنجش آزمودنی ها، آزمون یادگیری مورد استفاده قرار گرفتند در این پژوهش، گروه آزمایش به روش الگوی طراحی آموزشی انگیزشی کلر و گروه کنترل به شیوه مرسوم آموزش دیدند تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی میانگین،انحراف استاندارد و آمار استنباطی تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس چند متغیره انجام گرفت نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد، میزان یادگیری و یادداری دانش آموزانی که با استفاده از الگوی طراحی آموزشی انگیزشی کلر آموزش دیده بودند بیشتر از گروه کنترل بود