نویسندگان:
شیرین تبعه امامی1 ، زمرد چناری2 ، فردوس حیاتی نسب3 .1دانشگاه اصفهان
2استادیار دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا مرکز اروند آبادان، ایران
3دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان واحد اروند، آبادان، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اخلاق حرفه ای معلم در مدرسه ابتدایی با نیازهای ویژه می باشد نتایج بررسی نشان داد که اخلاق حرفه ای یک رشته هنجارهایی است که مشخص میکند فرد در حرفه خود چه رفتارهایی را باید انجام دهد و از چه کارهایی باید اجتناب کند اخلاق حرفه ای موضوعی است که امروزه در بخش های مختلف زندگی موردتوجه قرار گرفته است و با توجه به اهمیت آن در دوره ابتدایی، به عنوان پایه مقاطع دیگر،میتوان گفت آموزش ابتدایی نیز نظامی حرفه ای است و میتوان ویژگیهایی چون: مداومت در علمآموزی، امید دادن به دانش آموزان ، الگو بودن، داشتن ارتباط کلامی را برای معلمان حرفه ای در این نظام نام برد روش تحقیق در این پژوهش به صورت کتابخانه ای و با بررسی مطالب و تحقیقات پیشین صورت گرفته است نتایج حاصل از این مطالعه نشان دادند بر اساس مبانی اخلاق حرفه ای معلم مقوله های اخلاق حرفه ای تدریس در معلمان ابتدایی شامل ویژگی های شخصیتی، شناخت ویژگیهای دانش آموز ،تسلط بر شیوه های تدریس، تاثیرگذاری بر دانش آموزان ، عدالت محور بودن و ایجاد انگیزه و تقویت علمی آنها بوده که هرکدام شامل مولفه های مختص خود بود