چکیده فارسی:
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی و اعتباربخشی الگوی ارتقای سلامت روان کودکان ابتدایی مبتنی بر مدل 4H (مدل آموزش مهارتهای زندگی سازمان بهداشت جهانی) با استفاده از پژوهش ترکیبی است. با مطالعه ادبیات پژوهش، ابعاد، مولفه ها و شاخص ها شناسایی شده و نتیجه در قالب الگوی اجرایی ارائه شده است.
روش پژوهش: روش پژوهش از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) است. جامعه آماری در بخش کمی معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان شامل 1457 نفر می باشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه حداقل 304 نفر برآورد شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تبیین بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در بخش کمّی، 13 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها در خصوص مولفه های آموزش مهارتهای زندگی، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی و همچنین روایی صوری و پایایی توسط محاسبه آلفای کرونباخ با مقدار830/0 سنجیده و الگوی اجرایی تحقیق با استفاده از داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهره گیری از فنون آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: الگوی پژوهش شامل 4 بعد و 15 مولفه مهارت زندگی موثر در ارتقا سلامت روان کودک ارائه و سپس اعتباربخشی گردید.
نتیجه گیری: اولویت بندی مولفه های الگو به این شرح بود: اخلاق کاری، خودآگاهی، مدیریت، مهارت زندگی سالم، مهارت های قابل عرضه، هدف گذاری، تفکر خلاق، عزت نفس، توجه به دیگران، حل مساله، تفکر انتقادی، خودمسئولیتی، تصمیم گیری، ارتباطات و همکاری که کلیه مولفه ها به ترتیب ذکر شده با ارتقا سلامت روان کودک دارای ارتباط مثبت معنادار میباشند.
Designing and validating a mental health promotion model for elementary students based on the 4H model
English Abstract: Abstract Introduction: The purpose of this study is to design and validate a model for promoting the mental health of primary children based on the 4H model (World Health Organization life skills training model) using a combined study. By studying the research literature, dimensions, components and indicators have been identified and the result is presented in the form of an executive model. Research method: In this research, a combined method (quantitative and qualitative) has been used. The statistical population in the quantitative section of primary teachers working in Rafsanjan city includes 1457 people. Using Cochran's formula, the number of samples was estimated at least 304 people and were selected using simple random sampling method. In order to better explain the results and reveal the neglected cases in the quantitative section, 13 in-depth interviews in the qualitative section were conducted using purposive sampling method in the form of snowballs. The data collection tool for the components of life skills training is a researcher-made questionnaire whose validity is measured by confirmatory factor analysis as well as face validity and reliability by Cronbach's alpha calculation with a value of 0.830 and the executive model of the research using aggregate data. Were collected through a questionnaire and also using descriptive and inferential statistical techniques. Results: The research model including 4 dimensions and 15 components of effective life skills in promoting the child's mental health was presented and then validated. Conclusion: Prioritizing the components of the model was as follows: work ethic, self-awareness, management, healthy living skills, available skills, goal setting, creative thinking, self-esteem, attention to others, problem solving, critical thinking, self-responsibility, Decision making, communication and cooperation, all of which are listed in order of promoting the child's mental health, have a significant positive relationship.