نویسندگان:
فاطمه نیکپرور1 ، زمرد چناری2 ، سمیرا عباسی3 .1دانشگاه شهید بهشتی
2استادیار دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا مرکز اروند آبادان، ایران
3دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان واحد اروند، آبادان، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی الزام اخلاق حرفه ای در سازمان های آموزشی و مدارس می باشد این تحقیق به روش مروری تالیف شده است اخلاق حرفه ای در سازمان های آموزشی و مدارس بسیار اهمیت دارد زیرا این سازمان ها نقش بسیار مهمی در تربیت و آموزش نسل جوان دارند الزام اخلاق حرفه ای در این سازمان ها به منظور ارتقای رفتارهای اخلاقی و حرفه ای در کارکنان و معلمان، ایجاد فضای سالم و پویا برای دانش آموزان و ترویج ارزش های اخلاقی است سازمان های آموزشی و مدارس باید ارزش های اخلاقی مانند احترام به دیگران، عدالت، صداقت و مسئولیت را ترویج کنند و در دانش آموزان تقویت کنند سازمان ها باید به ترویج رفتارهای احترام آمیز نسبت به همکاران، دانش آموزان و والدین توجه کنند این شامل احترام به حریم شخصی، گفتار مناسب و رفتار به موقع نسبت به دیگران است سازمان های آموزشی و مدارس باید از طریق ترویج همکاری و تفاهم میان کارکنان و معلمان، فضایی را برای رشد و پیشرفت ایجاد کنند سازمان ها باید کارکنان و معلمان را آگاه کنند که رفتارهایشان چه تاثیری بر دانش آموزان و سایر اعضای سازمان دارد و از آن ها خواسته شود که رفتارهای مثبت و الگوساز داشته باشند الزام اخلاق حرفه ای در سازمان های آموزشی و مدارس منجر به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، شکوفایی دانش آموزان و ایجاد محیطی سالم و پویا می شود