نویسندگان:
یاسمن بانکی1 ، حسین طاهر گودرزی2 ، امیر رستمی3 ، محبوبه حاتمی4 ، علی توکلی5 .1دانشگاه شهیدبهشتی
2کارشناسی آموزش ابتدایی، آموزگار، لرستان الیگودرز
3دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، آموزگار، لرستان الیگودرز
4کارشناسی شیمی کاربردی، آموزگار، لرستان الیگودرز
5کارشناسی آموزش ابتدایی، آموزگار، لرستان الیگودرز
چکیده فارسی: این تحقیق به بررسی اثر استفاده از رسانه جعبه شمارش در مسائل داستانی جمع و تفریق بر توانایی درک مفاهیم دانش آموزان پایه اول مدرسه ابتدایی در شهرستان الیگودرز انجام شده است این مطالعه از روش توصیفی کیفی استفاده کرده است جمع آوری داده ها در این تحقیق با مصاحبه هایی با معلمان کلاس و دانش آموزان کلاس یک، مشاهدات، آزمون های درک مفاهیم و همچنین مستندسازی انجام شد داده ها در ۳ مرحله، یعنی کاهش داده ها، ارائه داده ها و استنباط، تجزیه و تحلیل شدند آزمایش اعتبار داده های محقق با استفاده از تقویت فنی و تقویت منبع انجام شد نتایج این تحقیق نشان می دهد که استفاده از رسانه جعبه شمارش می تواند اثر مثبتی بر دانش آموزان مدرسه ابتدایی پایه یک داشته باشد اثر این موضوع قابل مشاهده است از نتایج آزمون توانایی دانش آموزان که پس از استفاده از رسانه جعبه شمارش افزایش یافته است، اشتیاق دانش آموزان به یادگیری ریاضیات با استفاده از رسانه جعبه شمارش بالا می رود این رسانه همچنین برای دانش آموزان آسان تر می کند تا مسائل داستانی مربوط به جمع و تفریق اعداد ۱ تا ۱۰ را حل کنند با این حال، دو موانع وجود داشت که دانش آموزان با استفاده از رسانه جعبه شمارش به آن برخورد کردند، از جمله جعبه نگه داری اشیاء که اندازه آن کافی نبود، و تصویر کارتونی استفاده شده به عنوان نشانه هویت موضوع در سوالات به سقوط از روی لیوان حساس بود