نویسندگان:
اکرم پرند1 ، معصومه بوشادی2 ، اعظم بوشادی3 ، فاطمه بوشادی4 ، طاهره خردمند5 ، سکینه شفیعی6 ، زهرا آسیابان7 .1دانشگاه تهران
2فوق لیسانس روانشناسی تربیتی
3فوق لیسانس روانشناسی شخصیت
4فوق لیسانس ژئومورفولوژی
5فوق لیسانس روانشناسی شخصیت
6فوق لیسانس روانشناسی تربیتی
7لیسانس امور تربیتی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر در قالب یک پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل؛ با هدف اثر بخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اهمال کاری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع اول دبیرستان شهر بیرجند انجام شد جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر بیرجند بود؛ که از این تعداد ۳۰ نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش ۱۵نفر و گروه گواه ۱۵نفر ،منتسب شدند سنجش تعلل ورزی تحصیلی با پرسشنامه سولوبون و راثبلوم ۱۹۹۴ و سنجش خودکارآمدی تحصیلی با پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ ۲۰۰۲ و انجام شد روش مداخله ای پژوهش حاضر به این صورت بود که در طی بازه زمانی دوماهه گروه آزمایش در طی ۸ جلسه مورد آموزش قرار گرفتند برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس و تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تعلل ورزی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان موثر است