نویسندگان:
گیتا موللی1 ، رضا ایمان خواه2 ، فاطمه سرگلزایی3 ، عاطفه امینی4 ، فاطمه بارانی زاده5 .1دکترای تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل
3دانشجو کارشناسی دانشگاه فرهنگیان زابل
4دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل
5دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی درمان شناختی رفتاری اضطراب بر اختلال رفتاری دانش آموزان دختر پایه سوم شهر زابل بود روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است جامعه مورد نظر در پژوهش حاضر شامل کلیه دختران پایه سوم ابتدایی شهر زابل می باشد برای انتخاب نمونه ۳۰ نفر به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۵نفر و گروه گواه ۱۵نفر قرار گرفتند گروه آزمایش جلسات آموزش شناختی رفتاری را هفته ای یک بار، توسط محقق دریافت کردند بعد پایان جلسات از دو گروه آزمایش و گواه پس آزمون به عمل آمد ابزار اندازه گیری در این پژوهش شامل: پرسشنامه اختلال رفتاری راتر ۱۹۶۷ و پکیج آموزشی بود نتایج پژوهش حاضر نشان داد، درمان شناختی رفتاری اضطراب بر کاهش پرخاشگری، اضطراب و افسردگی دختران سوم ابتدایی تاثیر داشته است