نویسندگان:
محمدرضا حسنزاده توکلی1 ، شهاب بازگیر2 .1دانشگاه شهید بهشتی
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سمنان، ایران
چکیده فارسی: ایجاد فرصت های مشارکت در برنامه های آموزشی و درسی برای دانش آموزان به عنوان یک رویکرد موثر در تقویت فرایند یادگیری و توسعه مهارت های آنها مورد توجه قرار گرفته است این رویکرد، به دانش آموزان امکان می دهد تا به صورت فعال در فرایند آموزش شرکت کنند و نقشی فعال در تصمیم گیری های مربوط به درس ها و برنامه های آموزشی خود داشته باشند با ایجاد فرصت های مشارکت، دانش آموزان می توانند از طریق بحث و تبادل نظر با همکلاسی ها و معلمان خود، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند و راهکارهای بهبود یادگیری خود را پیدا کنند همچنین، این فرصت ها باعث افزایش انگیزه و مشارکت فعال در فعالیت های آموزشی و درسی می شود ایجاد فرصت های مشارکت در برنامه های آموزشی و درسی همچنین می تواند بهبود محیط آموزشی و تعاملات درون کلاسی را به همراه داشته باشد با ایجاد فرصت های مشارکت، دانش آموزان می توانند با یادگیری از همدیگر و تبادل تجربیات، رویکردها و روش های مختلف یادگیری را تجربه کنند این تعاملات باعث ایجاد همبستگی و تعامل بیشتر درون کلاسی می شود و باعث افزایش توجه و تمرکز دانش آموزان در فرایند یادگیری می شود همچنین، با مشارکت فعال در برنامه های آموزشی، دانش آموزان می توانند توانایی های اجتماعی و همکاری را تقویت کنند و مهارت های لازم برای موفقیت در زندگی را بیاموزند به طور کلی، ایجاد فرصت های مشارکت در برنامه های آموزشی و درسی نقش مهمی در توسعه کامل دانش آموزان و بهبود فرایند یادگیری آنها دارد