نویسندگان:
داود ذوالفقاری1 ، زهرا سالمی نیا2 ، زهره عارفی3 .1دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
3دکتری رشته آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری و حل تعارض در زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهر کرمانشاه بود روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود جامعه آماری شامل زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر کرمانشاه در سال ۱۴۰۲ بود آزمودنی ها شامل ۴۰ زوج است که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در گروه آزمایش ۲۰ و گروه کنترل ۲۰ جایگزین شدند، برای آزمودنی های گروه آزمایش جلسات آموزش مهارت زندگی به صورت ۵ جلسه گروهی و هفتگی برگزار شد گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند و هردو گروه در پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه های حل تعارض و سازگاری زناشویی پاسخ دادند تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS ۲۴ انجام شد یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر ارتقا سازگاری و حل تعارض در زوجین گروه آزمایش تاثیر معناداری دارد در نتیجه زوج درمانگران و مشاوران خانواده می توانند برای حل مشکلات سازگاری زوجین از تکنیک های آموزش مهارت زندگی استفاده کنند